112 Rajd Promienisty
ŚLADAMI TAJEMNIC PUSZCZY BUKOWEJ
6.12.2009 (niedz.)
dystans: 12 km

Zbiórka na Osiedlu Bukowym (pętla autobusowa) o godz. 10.00


Buszcza Bukowa skrywa wiele tajemnic. Jedną z nich jest kamienny pomnik znajdujący się nie opodal najwyższego wzniesienia Wzgórz Bukowych - Bukowca. 
Jakie były powody budowy pomnika? Kogo upamiętnia? - na te, i inne pytania odpowiemy sobie podczas rajdu, na który serdecznie zapraszamy.

Trasa rajdu:

1. Osiedle Bukowe - START
- osiedle zostało wzniesione na gruntach Klęskowa - dawnej wsi podmiejskiej. Projekt osiedla wykonano w biurze "Miastoprojekt". Budowę rozpoczęto w 1983 r. Docelowo ma tu mieszkać ok. 18000 osób
Uliczki na tym osiedlu noszą nazwy kolorów np.: Fioletowa, Seledynowa, Pomarańczowa. Nazwy ulic korespondują z kolorem elewacji stojących przy nich budynków.


2. Głaz Grońskiego - gnejs szaro-różowy, średnioziarnisty, odspojony; obwód: 12,3 m, wysokość: 1,4 m

Życiorys Stanisława Grońskiego

3. Droga Grońskiego- łączy ul. Chłopską w Klęskowie  z Drogą Chojnowską (w okolicach Grodziska Chojna), biegnie wzdłuż północnego krańca Puszczy Bukowej, równolegle do autostrady, długość - 1,9 km.

4. Brama Czwójdzińskiego- Przełomowy, zygzakowaty odcinek strumienia Rudzianka, który musi przeciskać się w tym miejscu między Wzgórzami Słup i Słupieniec.
Bolesław Czwójdziński - 1901-1972; krajoznawca mieszkający od 1945 r. w Szczecinie. Bezpośrednio po wojnie działał w komisji przywracającej słowiańskie nazwy na Pomorzu. Współorganizator Kongresu Polskich Onomastów w 1945 r. w Szczecinie. Z jego inicjatywy zorganizowano w Szczecinie pierwszy kurs przewodników turystycznych. Jego zasługą jest równiez powołanie w Szczecinie pierwszego po wojnie schroniska młodziezowego

5. Bukowiecnajwyższe wzniesienie Wzgórz Bukowych 149 m n.p.m.
Przed wojną wznosiła się tu wieża widokowa (zachowały się jedynie fundamenty), od kilku lat nad Bukowcem góruje wieża obserwacyjno - przeciwpożarowa (tzw. dostrzegalnia)


6. Pomnik Albrechta Rudelsdorfa. Pomnik upamiętnia jedną z ofiar katastrofy lotniczej jaka wydarzyła się w okolicach Bukowca 31 stycznia 1935 r. Wówczas to samolot Junkers Ju 52 odbywający lot na trasie Gdańsk - Berlin, na skutek oblodzenia,  doznał niekontrolowanego obniżenia pułapu lotu i rozbił się o drzewa porastające wzniesienia Puszczy Bukowej. W katastrofie zgineli wszyscy znajdujący się na pokładzie maszyny  pasażerowie (8 osób - w tym Albrecht Rudelsdorf) oraz członkowie załogi (3 osoby).

Samolot Junkers Ju 52 - średni samolot  transportowo - pasażerski. Produkowany był w latach 1931- 44. Łącznie zbudowano prawie 5.000 sztuk tego samolotu. Wytwarzano go w wielu wersjach  (pasażerskiej, towarowej, wojskowej) i używano do różnych celów ( m.in. do holowania szybowców, niszczenia min magnetycznych, a także wykorzystywany był jako bombowiec).

Samolot był trójsilnikowym dolnopłatem , wyposażonym w stałe podwozie. Moc każdego silnika wynosiła 725 KM.
Wymiary: długość - 18,9 m; rozpiętość - 29,24 m; wysokość - 4,65 m
Masa własna: 5.720 kg;  masa startowa: 10.500 kg
Prędkość maksymalna 265 km/h; pułap: 5.900 m; zasięg: 1.000 km


7. Zdroje- założono je w 1750 r. na gruntach wsi Podjuchy. W XIX w. bardzo rozwineło się tu ogrodnictwo (kwiaty wysyłano do Berlina), powstały również liczne zakłady przemysłowe (cementownia "Stern", wytwórnia organów "Grunberg" i in.) W połowie XIX w. na terenie Zdroi zaczeły powstawać pierwsze zajazdy i kawiarnie przeznaczone do obsługi turystów zmierzających do Puszczy Bukowej. Po drugiej wojnie światowej Zdroje nosiły nazwę "Czanowo" zaś dworzec kolejowy przez pewien czas zwany był "Zaborsko".